
Metoda Kaizen stosowana w biznesie jest kwintesencją japońskiej filozofii. Nie ważny jest bowiem cel, dla człowieka a nawet dla całej organizacji ważniejsze jest to w jaki sposób cel zostaje osiągnięty. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że Kaizen wpisuje się w aktualnie obowiązującą modę na samodoskonalenie. Kaizen w biznesie oznacza eliminowanie wszelkich wad. Celem tej metody jest osiągnięcie jak najwyższego poziomu. Chodzi bowiem by wszelkie marnotrawstwo ograniczyć do minimum. W filozofii zawartej w kaizen chodzi głównie o to by skupić się na potrzebach Klientach. W ostateczności Klient po skorzystaniu z oferowanych dóbr lub usług ma być usatysfakcjonowany. W filozofii Kaizen ogromna rolę odgrywa jak najwyższa jakość wykonywanych produktów. Kaizen to też reakcja na zmieniająca się rzeczywistość. Poszczególne struktury przedsiębiorstwa powinny być dopasowane do zmieniającego się otoczenia. Kaizen na celu ma również obserwowanie wdrożonych wyników. Metodę Kaizen można powiązać również z inna japońską metoda o nazwie Deminga. W firmach o bardzo rozbudowanych strukturach wdrożenie filozofii Kaizen najlepiej przeprowadzić na poziomie wszystkich pracowników. Każdy powinie dążyć do samodoskonalenia.