Gospodarka centralnie sterowana a katastrofa kolejowa w Zhejiang

Więcej
5 lata 7 miesiąc temu #4413 przez achinger
To, gdyby przypadkiem ktoś przegapił ostatnie doniesienia http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-14262276

Być może to tylko moja podejrzliwa natura, a może coś w tym jest. Czy ktokolwiek dostrzega związek z niedawnym otworzeniem linii Pekin-Shanghai a tą katastrofą i duzymi stratami krajowych linii lotniczych? Być może są jeszcze jakieś inne przykłady, ale to właśnie to wydarzenie skłoniło mnie do rozmyślań.

Schemat jest taki:
Chiny otwieraja nowa linie szybkich pociągów, krajowe linie lotnicze ponosza olbrzymie straty, wiec rzad "ustawia" wypadek na innej mniejszej linii, aby czesc pasazerow ze strachu powrocila do latania. Gospodarka niejawnie centralnie sterowana.

Wiem, ze tam jakis piorun trzasnął w pierwszy pociąg, ale widział ktoś ten piorun? Czy tak trudno jest zrobić duże zwarcie, które dla laików może wyglądać jak uderzenie pioruna szczególnie na linii szybkiego pociągu?

Obecnie nie przychodzą mi do głowy inne przykłady gospodarki niejawnie centralnie sterowanej, może wy macie jakies pomysły i teorie spiskowe?

P.S. Jeżeli ten wątek nadaje się bardziej do Herbaciarni, to niech O Wielki przeniesie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
5 lata 7 miesiąc temu #4414 przez Yao laoshi
Jesteś pewien, że linie lotnicze mają straty? Nie mam pod ręką danych na ten temat, ale coś mi się wydaje, że radzą sobie nie najgorzej. Za to pociągi wysokich prędkości wręcz przeciwnie - od miesięcy pisze się o tym, że są nieekonomiczne i mijają się z popytem na przewozy pasażerskie (bo zastępują połączenia "zwykłe", dużo tańsze, a tym samym dostępne dla przeciętnego chińskiego pasażera).

Nie raz donoszono również o problemach jakościowych związanych z błyskawiczną rozbudową sieci szybkich kolei oraz potencjalnym ryzykiem, jakie się z tym wiąże.

Moim zdaniem, minister kolejnictwa wyleciał głównie za to, nie za korupcję. Pod jego kierunkiem resort ostro przeinwestował w szybkie koleje, co grozi nie tylko finansową katastrofą kolei, ale i - jak widać - katastrofami komunikacyjnymi.

Na nowej trasie Pekin-Szanghaj pociągi stają regularnie co kilka dni. Nie sądzę, żeby unieruchamiano je specjalnie, żeby doprowadzić do katastrofy. Nie zapominajmy, że linię otwierał uroczyśnie jakiś miesiąc temu sam premier Wen Jiabao.

Pociągi wysokich prędkości to, póki co, wątpliwa kokurencja dla linii lotniczych. Jeśli mam wybierać się do Szanghaju, to wolę zapłacić kilkaset juanów więcej (najwyżej, bo można czasem dostać bilet na samolot w cenie podobnej do ceny biletu na szybki pociąg) i w przypadku opóźnienia (te zdarzają się w rejsach krajowych bardzo często) siedzieć parę godzin na lotnisku niż te same parę godzin w szczerym polu, w szczelnie zamkniętym pociągu, w którym nie działa klimatyzacja (bo nie ma prądu).

"Tut das Unnütze"

Günter Eich (1907-1972) - niemiecki poeta, z wykształcenia sinolog

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
5 lata 7 miesiąc temu #4415 przez achinger
Nie, nie jestem pewien. Nie mam wiedzy na ten temat. Wątek rozpocząłem, bo już kiedyś podobny przykład dotyczący Chin i zupełnie innej inwestycji mnie zaintrygował i wryło mi sie to w pamięć, ale teraz niestety nie jestem sobie w stanie przypomnieć o co w tamtym zdarzeniu chodziło. Liczyłem, że może inni forumowicze znajdą podobne podejrzane sprawy.
To raczej taka grubymi nićmi szyta teoria spiskowa  8)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
5 lata 7 miesiąc temu #4416 przez Yao laoshi

To raczej taka grubymi nićmi szyta teoria spiskowa  8)


Bardzo grubymi...

Co do danych, znalazłem je akurat w dzisiejszej gazecie (przypadek, żaden spisek):

W pierwszym półroczu 2011 roku zyski chińskich linii lotniczych wyniosły łącznie 12,78 mld juanów (w porównaniu z pierwszym półroczem 2010 roku wzrosły o 26%), cały sektor lotnictwa cywilnego zarobił w tym okresie 18,3 mld juanów.

Zysk wypracowany w ubiegłym roku przez chińską kolej wyniósł 15 mln (milionów, nie miliardów!) juanów, co stanowiło 1/10000 (0,01%) sumy potrzebnej w tym okresie na obsługę zadłużenia kolei, które wynosi aktualnie około 2 bilionów (czyli 2000 miliardów) juanów...

Starszenie pasażerów miałoby w tej sytuacji sens jedynie wtedy, gdyby ktoś zamierzał całkowicie pogrążyć chińskie koleje, wywołując przy okazji kryzys finansowy, bo przecież niewypłacalność kolei uderzyłaby w cały system finansowy.

Myślę, że racjonalna analiza faktów jest jednak znacznie bardziej produktywna niż teorie spiskowe, choć - przyznaję - mniej ekscytująca...  ;)

"Tut das Unnütze"

Günter Eich (1907-1972) - niemiecki poeta, z wykształcenia sinolog

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
5 lata 7 miesiąc temu #4417 przez achinger
Dzieki za dane, nastepnym razem bede ostrozniejszy w tworzeniu teorii spiskowych, a przez chwile mialem nadzieje, ze odkrylem cos bardzo interesujacego  ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
5 lata 6 miesiąc temu #4555 przez Camillvs
Co do teorii spiskowych, to zacytuję "klasyka": “ 至于你信不信,反正我信了“  ;D

Pewnie wiecie, że ten Wang Yongping, skompromitowany rzecznik prasowy Min. Kolei przeniósł się do Warszawy. Może pójdziemy złożyć mu wizytę przy ul. Hożej?

人在江湖,身不由己!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.503 s.
Zasilane przez Forum Kunena
FaLang translation system by Faboba