Gejsze i Samuraje

Więcej
8 lata 9 miesiąc temu #588 przez noel
Podstawowy problem w postrzeganiu gejsz to "dziura informacyjna". Dla ludzi Zachodu istnieją tylko 2 wersje, które często się ze soba mieszają: gejsza-prostytutka sprzed 150 lat i gejsza dzisiaj, ale nic pomiędzy tymi okresami.

Gejsza mogła być prostytutką tylko jeśli miała podwójną licencje. W dawnej Japonii prostytucja była legalna i każda prostytutka musiała mieć licencje na swój zawód (było to swoistym certyfikatem jakości) i każda gejsza musiała mieć licencje na gejszowanie . Te licencje wprowadzono po to by nie było konfliktu interesów ^^.

Środowisko gejsz wykształciło się w obrębie dzielnic rozrywki, gdzie pracowały prostytutki. Początkowo było ich bardzo mało i stanowiły nieformalną grupę, a dopiero po pewnym czasie wprowadzono kenbany, które uregulowały ich status i wspomniane "gejszowanie". Kwestia podwójnej licencji to raczej kolokwializm niż rzeczywisty przepis. Po prostu część gejsz puszczała się z klientami i w ten sposób dorabiała na boku. O takiej gejszy ze złą reputacją mówiło się właśnie, że ma "podwójną licencję". Nie zawsze jednak administracja była zgodna co do tego, która grupa gejsz może uprawiać seks z klientami, a która nie. Przykładowo machi geisha to gejsza z miasta, która pracowała poza licencjonowanymi dzielnicami rozkoszy i ona mogła sypiać z klientami. Ze względu na to wkraczanie w kompetencje yujo (prostytutek) wprowadzono regulacje, że gejsza nie może siadać blisko klienta, musi mieć skromniejszy strój i nie może wpinać ozdób we włosy. Ponadto za odebranie klienta prostytutce, gejsza mogła dostać zakaz pracy na wiele dni lub na zawsze. Fakt, że wprowadzono takie regulacje świadczy o tym, że kiedyś kobiety na licencji gejszy także się prostytuowały. Chociaż w zasadzie ten problem był obecny jeszcze na początku XX w.. W sondażu przeprowadzonym w 1928 roku wyszło, że 80% gejsz z Tokio świadczyło usługi seksualne za pieniądze i to z klientami, których widziały po raz pierwszy. Z biegiem czasu środowisko gejsz zaczęło eliminować aspekt seksualny ze swojej profesji na rzecz sztuki oraz umiejętności zabawienia towarzystwa.

Zwykle jednak gejsze się nie prostytuowały bo nie musiały oraz samodzielnie nie były wstanie założyć kimona (które razem z pasem waży 25-30 kg)

Nie musiały, ale z kimonem to musze coś dodać. Poślednie prostytutki owszem nie miały problemu ze strojem, bo nosiły proste kimona przewiązywane szarfą, ale np. tayu, czyli prostytutka z najwyższej półki nosiła takie bogate kimona, że pewnie sama też nie była w stanie się ubrać, a już na pewno nie przewiązać obi.

Kwestia mizuage jest sporna bo mizuage jako oddanie dziewictwa temu, kto więcej zapłaci było popularne wśród prostytutek, zwłaszcza tych wyższej klasy zwanych Tayu (z wyglądu przypominały gejsze, ale miały pas wiązany z przodu). Mineko Iwasaki (bardzo znana gejsza XX w) w swej książce opisywała mizuage jako przecięcie wstęgi w fryzurze maiko co było symbolem przejścia w dorosłość i stania się geiko (co wiązało się ze zmiana statusu, ubioru i fryzury). Iwasaki twierdzi, że mizuage opisywane w "Wyznaniach gejszy" jest pomylone z mizuage Tayu, ale nie wiadomo, czy autorka nie chciała po prostu wybielić dawnych praktyk gejsz.

Dzisiaj wygląda to pewnie tak jak opisała to Iwasaki, bo i gejsze nie są zainteresowane prostytucją, nie ma takiej potrzeby i wogóle jest to zakazane. Ale skoro kiedyś świat gejsz i prostytutek był tak mocno związany to zapewne mizuage wiązało się z inicjacją seksualną. Zresztą potwierdzenie tego znajduje się u L.Dalby, która badała świat gejsz w latach 70-tych. Wspomina ona rozmowę na jednym z przyjęć i starsze geiko (które debiutowały jeszcze przed II wojną światową) przyznały, że ich mizuage wiązało się właśnie z pierwszym kontaktem seksualnym.

Nie wiem czy jakaś dziewczynka dawniej marzyła o zostaniu gejszą bo ciężko mi uwierzyć by 4 latki z chłopskich rodzin miały takie marzenia, a takie dziewczynki były sprzedawane

No z tym wiekiem to bym tak nie przesadzała. 4-letnie dziecko to się nawet na shikomi (służąca) nie nadaje. Jak dziewczynka zaczęła zgodnie z zasadą 6-6-6 to już było wielkie halo i prestiż, ale zwykle dotyczyło do jedynie córek gejsz. Ja bym sugerowała bardziej 7-8 lat -> to by dawało jakieś 5-6 lat nauki do czasu debiutu jako maiko. A dzieci z chłopskich rodzin to pewnie na oczy gejszy nie widziały i tak na prawdę nie wiedziały co je może czekać. Dopiero po pewnym czasie mogło się okazać, że dzięki temu nie umarły z głodu i żyło im się "całkiem" nieźle.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.144 s.
Zasilane przez Forum Kunena
FaLang translation system by Faboba